Braille

without borders the right to be blind without being disable

BWB IN TIBET

NIEUW
Niewsbrieven

MEDIA:

BOEKEN
Mijn weg leidt naar Tibet
Met andere Ogen

DOCUMENTAIRE

BLINDSIGHT
Sabriye & Paul Interview
CCTV 9 - talkshow

ONDERSTEUNING

Donaties
Stichting doel voor ogen
Foerderkreis Duitsland

Kunstkaarten

Bezoekers-tijden Projekt

BWB IN KERALA

kanthari
Aanmelden kanthari

Click to make font larger
Click to make font smaller

Jaaroverzicht 2006

Beste lezer,

In 2006 zijn we meerdere keren om de aardbol gevlogen, hoofdzakelijk om aan fondsenwerving te doen, zodat de Braille Zonder Grenzen-projecten in Tibet en in Kerala ook op langere termijn kunnen blijven bestaan. Ondanks de grote hoeveelheid media-aandacht die het project ook in 2006 mocht ontvangen, is het voor ons nog steeds geen gemakkelijke taak om de benodigde fondsen bij elkaar te krijgen.   Wij willen daarom, ook uit naam van al onze leerlingen en medewerkers, bij deze iedereen van harte bedanken, die het Braille Zonder Grenzen- project ook in 2006 hebben ondersteund.

Wij waarderen uw hulp en vragen u om deze nieuwsbrief met familieleden, vrienden en kennissen te delen, zodat een nog bredere kring van mensen van het werk van BZG op de hoogte wordt gesteld. Ook in 2007 blijven donaties broodnodig en hoe meer mensen ons ondersteunen, hoe beter!

Uit een winters koud maar zonnig Tibet wensen wij iedereen een geweldig kerstfeest en een gezond & liefdevol 2007.

Met vele vriendelijke groeten,

Alle leerlingen en medewerkers,
Sabriye en Paul

braille

Vandaag is het "vrouwendag". Niet de internationale maar een typisch Tibetaans feest met eigen traditie. Vrouwen en meisjes, zelfs de allerkleinsten, hebben het recht om mannen en jongens om geld te vragen. In Lhasa's straten, steegjes en pleinen zie je vrouwen en meisjes lopen, die met veel zelfvertrouwen op mannen en jongens afgaan en ze niet met rust laten voordat enkele valuta van eigenaar zijn verwisseld. In winkeltjes, cafes en restaurants zie je mannen die snel de grotere biljetten in kleine omwisselen.
"Een belachelijke traditie!", moppert een toerist, "Tibetaanse vrouwen hebben sowieso de broek aan!"
Dit klopt misschien niet helemaal, maar het is een feit dat, vergeleken met vele andere landen in Azië, de vrouwen in Tibet een erg sterke status hebben. Niemand kijkt op van vrouwelijke schooldirekteuren, business managers of van vrouwen in hoge regeringsfuncties. Vrouwen werken als advocaten, verdienen hun brood als taxi- of buschauffeur of runnen grote boerderijen. Allemaal functies die in aangrenzende landen zoals India, Pakistan en Nepal hoofdzakelijk worden ingenomen door mannen.

In ons project zijn het ook hoofdzakelijk vrouwen, en dan in het bijzonder de nieuwe blinde onderwijzeressen Kyila en Yudun, die de belangrijkste taken van ons overnemen, ook het onderhouden van de contacten met de regering.
Bovendien moeten zij momenteel aan moeilijke buren het hoofd bieden. Samen met een Tibetaanse advocaat, die zijn dienst `probono' aan BWB aanbiedt, slaagden zij erin om onwettige bouwplannen op een aangrenzend bezit tegen te houden. Onze directe buren willen een vier verdiepingen hoog gebouw bouwen, waardoor onze binnenplaats en tuin in de schaduw komt te liggen. Een dergelijk bouwwerk zou betekenen dat het project in de winter overdag geen zonneschijn meer ontvangt waardoor alles ijskoud is en blijft.
Zelfs wanneer Kyila en Yudon met het wetboek in de hand redeneren, blijft de Tibetaanse advocaat sceptisch: "Wat betekent een wet in een maatschappij waarin de wettelijke kwesties nog in hun puberteit verkeren en door de meesten niet serieus wordt genomen?".

De nieuwe onafhankelijkheid:
Het opleidingscentrum in Tibet is altijd een "hulp voor zelf-hulp project."geweest.
 In 2006 ging het project een belangrijke fase in: een "DHZ", doe-het-zelf- fase, waarin onze Tibetaanse medewerkers meer en meer zelf doen. De belangrijkste taken, zoals boekhouding, het plannen van curricula en vergaderingen met ambtenaren, die wij tot nu toe uitvoerden, zijn grotendeels overhandigd aan onze Tibetaanse medewerkers. Deze belangrijke stap naar onafhankelijkheid verloopt echter niet altijd even gemakkelijk.

Enkele personeelsleden konden schijnbaar niet aan deze nieuwe situatie en de bijbehorende grotere verantwoordelijkheden wennen en hebben daarom gekozen om zich van het project terug te trekken. Inmiddels hebben verscheidene eerste generatie studenten deze personeelsleden vervangen. De nieuwe en zeer jonge collega's zijn erg gemotiveerd en ge?ngageerd. Ze voelen zich vrij en zeker genoeg om bij de ontwikkeling van nieuwe onderwijsmethodes en -plannen mee te werken en op deze wijze nieuwe structuren tot stand te brengen. De motivatie van onze nieuwe onderwijzers wordt niet altijd toegejuigd door het wat oudere personeel. "Zij zijn nog te jong!" klaagde een oude tewerkgestelde lerares over haar nieuwe collega's die eens haar studenten waren.
"Hoe oud moet je zijn, om je eigen idee?n te hebben?"  is de wedervraag van Kyila. Zij is net uit Engeland teruggekeerd waar ze een eenjarige studie Engels heeft gevolgd. Ze is met interessante nieuwe idee?n en plannen voor het project teruggekeerd. Kyila, samen met Yudon, een vroegere studente die in een reguliere school in Tibet heeft gestudeerd, hebben de Engelse en Chinese leerplannen hervormd en nieuwe onderwijsmaterialen georganiseerd. Zij hebben ook, op hun eigen manier, de "Muizen-klas" opnieuw ingericht. Gyenzen, een vroegere student, leidt nu de Brailleboekdrukkerij en is verantwoordelijk voor de Braille boekbehoeften van onze studenten die in de reguliere scholen studeren. Deze jonge geroepen leraren, de "Bende van Drie" zoals we ze noemen, proberen ook om met oude negatieve werkgewoonten te breken. "Zij die door een geldige reden verhindert zijn te onderwijzen moeten zelf voor vervanging zorgen." en: "Zij moeten de vervanger ?terugbetalen" door enkele lessen van hem of haar op een ander tijdstip over te nemen."
De kok jammerde onlangs dat het vroeger nooit zo strikt was.  Nieuwe Bezems vegen schoon. De nieuwe bezems tenslotte, zijn jong, energiek, gemotiveerd en Tibetaans.
"Ik wil niet luisteren naar nieuwe regels die mij door mijn vroegere studenten worden opgedragen," bromt een andere leraar. "Wij kunnen het project alleen maar leiden als we allemaal samenwerken," stellen Kyila, Yudon en Gyenzen vast. Ze zijn bij het horen van de de reactie van sommige van hun oudere collegae verrast en ook voor een deel teleurgesteld. Wij willen deze interne conflicten zo veel mogelijk door hen zelf laten oplossen. We zijn echter gelukkig over de frisse lucht en de positieve stemming die het nieuwe, jonge personeel teweeg brengen. We merken dat de houding ook door de jonge leerlingen wordt overgenomen.  Wij hopen en vertrouwen erop dat onze jonge nieuwe leiding ook, met behoud van hun enthousiasme, openstaat voor raad van de ouderen.

Massagekliniek

Massage clinic banner

De massagekliniek is het resultaat van een driejarige opleiding in massage en fysiotherapie. De kliniek werd meer dan twee jaar geleden geopend door de eerste gediplomeerde masseurs, Kyila en Digi. Later werden zij vergezeld door nog drie vers gediplomeerde masseurs, Tenzing, Tashi en Drolma. Sindsdien is de massagekliniek uitgebreid, ze huren nu vijf ruimtes. Vandaag de dag biedt de kliniek een verscheidenheid van massages aan: Chinese massage, Thaise massage, fysiotherapie, accupressuur en oliemassage. De kliniek is in het centrum van Lhasa op de belangrijkste weg tegenover het Hotel Kyichu te vinden. De kliniek is een attractie voor zowel westerse als Aziatische toeristen. In de betere hotels en restaurants in heel Lhasa hangen posters om reclame voor de kliniek te maken. De kliniek heeft ook een graad van onafhankelijkheid bereikt. Ze heeft geen subsidies meer nodig van BWB en verzorgt haar eigen boekhouding en beheer. De manier waarop leiding wordt benoemd is ook nieuw. Oorspronkelijk heerste er de traditionele Tibetaanse houding: de verantwoordelijke "manager"positie zou naar de oudste gaan. Met andere woorden, er werden geen speciale talenten of kwalificaties vereist, behalve de leeftijd. De "manager", zo werd ook verwacht, zou het meest verdienen en zou het minst hoeven te werken. (Komt u dit bekend voor? Misschien zijn mensen in Tibet toch niet zo heel erg anders dan mensen in onze westerse wereld?) Het liep echter anders. Uiteindelijk werd besloten dat de manager iemand moest zijn die kan motiveren, kan aanmoedigen en, met collega's, klanten en ambtenaren kan communiceren. Daarbij komt dat er in drie talen: Chinees, Tibetaans en Engels moet worden gecommuniceerd. Wie werd er gekozen?
De jongste masseur!  Lobsang, 17 jaar oud, geboren in Lhatse, een klein dorpje ongeveer 400 km ten Westen van Lhasa. Tenzin werd gekozen als boekhouder.

Onder hun leiding is de kliniek gegroeid en voorzien van een groot reclamebord.
(zie afbeelding hierboven) Ook is ze regelmatig het onderwerp van een bijdrage in een actualiteitenprogramma op radio en TV.

De boerderij
De boerderij in Shigatse (270 km ten Westen van Lhasa)
Terwijl de "boerderij" hoofdzakelijk een beroepsopleidingscentrum voor blinde, jonge volwassenen uit de naburige provincies is, verstrekt het ook woonfaciliteiten voor blinde leerlingen die zijn toegelaten tot de naburige `normale ' school.  Dit jaar sloten zeven blinde leerlingen zich aan bij Dachung, Panden en Gyumi. De leraren zijn zo gelukkig met hen dat ze hebben gevraagd of we niet meer blinde leerlingen kunnen sturen.
Het hebben van blinde leerlingen op de boerderij, die naar een reguliere school gaan, heeft interesse in het leren lezen en schrijven met behulp van het Brailleschrift bij de blinde beroeps ' studenten` opgewekt.  Deze groep volgt nu 's avonds ook de huiswerkklassen van de jonge leerlingen.

Farm Pelshong

Verschillende vaardigheden: Paardrijden, Tapijtweven, Tuinbouw,  Breien

Nieuwe dieren
We proberen in de boerderij een zuivelkudde van goede kwaliteit op te bouwen door de zorg voor en het grootbrengen van de koeien te verbeteren. (De traditionele Tibetaanse standaard is niet om naar huis te schrijven) De leerlingen worden getraind in het berijden van paarden, het fokken van varkens en kippen. De veeteelteenheid is samengebracht op ??n perceel. Op dit perceel zijn in het afgelopen jaar drie nieuwe stallen voor de paarden, koeien en varkens gebouwd. Voor de veeteeltcoordinator is er ook een klein huis in Tibetaanse stijl gebouwd vanwaaruit hij alles goed kan overzien.

Onze inwonende Tibetaanse semi-mastiff hond is de trotse vader van achttien puppies geworden! De helft van de pups zijn liefdevol door de families van onze leerlingen opgenomen. De andere helft is goedgekeurd en daarna geadopteerd door de blinde leerlingen zelf. Het ' goedkeurings'proces omvatte heel wat geknuffel en met een filosofie van `wat van ons is is van jou`, 'mi casa est su casa '. Zodoende genieten de puppies van regelmatige oefeningen in de gym, met name op de loopband. Het trainingsprogramma voor de jonge honden is aangepast: Eerst lopen de puppies op hun voorpoten, dan hun achterpoten en dan op alle vier, natuurlijk liefdevol door de handen van de blinde leerlingen ondersteund.

Ecosan-toiletten:
De Ecosan toilet is een uitvinding van Nederlands/Duitse vereniging. Ecosan betekent "milieuvriendelijke hygi?ne". Het is met succes in Midden-Europa en Azi? getest. De bepalende eigenschap is de scheiding van urine van faecali?n door middel van een eenvoudige maar toch effectieve verdeling in de toiletkom zelf. Urine wordt in een tank geleid tot het als ureum op de het land als mest kan worden gebruikt. De faecali?n vallen in een ruimte die aan de zuidkant voorzien is van een donker getint venster. Hierdoor kunnen de zonnestralen deze ruimte opwarmen, waardoor alles snel droogt en tot bruikbare mest fermenteert. Bovendien bespaart het systeem water, want in plaats daarvan worden bladeren, as en aarde gebruikt.
De studenten, en personeel, werden geinstrueerd in correct gebruik en dagelijks onderhoud van de nieuwe toiletten. Het systeem kan eenvoudig in elke uithoek van Tibet worden geinstalleerd. Het verstrekt verder input voor organische landbouw en benadrukt het belang om organische methodes voor de grond van Tibet te gebruiken. De grond op de meeste plaatsen omvat minder dan 4% organische componenten. (Er is dus nog heel wat te ontwikkelen!)

three pictures mouseclass
          Hondenfitness.             Kyila onderwijst in de nieuwe muizenklas.     Dawa voert onze koeien

Compost werkplaats
In de herfst is het werk aan de nieuwe compostwerkplaats de eindfase ingegaan. Het gebouw werd voltooid, met als hoofkenmerk tien ruime cellen voor tien paren compostboxen die zowel  "blindenvriendelijk" als ook "zienden-vriendelijk!" te draaien moeten zijn.
Aan de overzijde bevinden zich tien ruime cellen voor de opslag van stro, gras, bladeren, takken, oud papier, verder organisch afval enz. Er zijn drie verschillende versnipperaars aangeschaft die de grotere materialen in kleine stukjes omzetten. Tussen de twee rijen met cellen is een wijde opening vrijgelaten, waardoor met een tractor met aanhanger de aanvoer van composteringsmateriaal kan worden uitgevoerd. De compostfabriek ligt iets ten zuiden van de zes kassen.

De "vierkante meter kassen"
Op de boerderij is een voor Tibet nieuwe "kasvorm" geintroduceerd die al  jaren in de steile, terrasvormige berghellingen in Darjeeling in India succesvol wordt toegepast. Oorspronkelijk ontworpen om de opbrengst aan smalle terrasvormige berghellingen te maximaliseren, is het vooral geschikt voor blinde tuinierders. Elk bed is ??n vierkante meter. Het planten wordt gedaan door individuele zaden door gaten in een malplaatje te plaatsen, een soort planten-via-braille. De bedden worden naast elkaar geschikt. De kas kan op deze manier zo lang of zo kort gemaakt worden zoals men wenst. De bedden zijn hoger gelegen en de diepte van een meter maakt het mogelijk dat de boer (blind of ziend) de planten/groenten die verbouwd worden makkelijker kan bereiken.

De bedden worden, afhankelijk van de weersomstandigheden, bedekt door schaduwdoek of plastic. Het doek of plastic wordt gesteund door bogen, ??n meter hoog, die van stevig maar flexibel materiaal zijn gemaakt. Deze minikassen zijn uitzonderlijk gemakkelijk te handhaven en goedkoop te construeren. Een bed kost ons Euro 1,10 en kan gemakkelijk in landelijke Tibetaanse huishoudens worden gekopieerd. Verscheidene lokale ngo's, het Zwitserse Rode Kruis, hebben het systeem bekeken en goedgekeurd. Inmiddels hebben ze het systeem in verschillende lokale dorpen toegepast

De kaasboerderij
Boris Schiele, een Duitse veeteeltdeskundige, heeft in mei 2006 een cursus "zorg voor melkvee" aan onze medewerkers en leerlingen gegeven. De nadruk lag op het dieet als hoofdvereiste voor produktie van biologische melk van hoge kwaliteit. Een computerprogramma werd geintroduceerd. Hierin kunnen verschillende variabelen per koe worden ingegeven en als output verschijnt een ideaal voederschema. In de boerderij wordt biologisch veevoer voor eigen gebruik verbouwd.

De nieuwe stallen werden zo gebouwd dat de werkruimtes voor blinden (en zienden) gemakkelijk toegankelijk zijn. De melk wordt in de kaasboerderij tot boter en kaas verwerkt.
De populariteit van onze biologische kaas is groeiende. Twee personeelsleden, ??n ziende en ??n blind, zijn onlangs van een vierweekse cursus kaasmaken in Nederland teruggekeerd.

Het doel van de training is dat de leerlingen in hun eigen dorpen zelf producten gaan verbouwen en maken, om zo mee te helpen het huishouden te financi?ren. Zo zijn ze gelijkwaardige leden in hun familie en worden daardoor ook meer gerespecteerd. Onze droom is natuurlijk ook dat de produkten die in de boerderij worden verbouwd uiteindelijk aan de  financiering van het Braille zonder Grenzen project kunnen bijdragen.

The School of Totnes, Engeland.

In 2005/2006 hebben twee van onze blinde leerlingen deelgenomen aan een cursus Engels in Totnes. Kyila heeft de Intermediate en de advanced intermediate cursus gevolgd. Nyima is een half jaar langer in Engeland gebleven en heeft de upper intermediate cursus afgesloten.
Kyila en Nyima volgden de opleiding gezamelijk met (ziende) leerlingen uit Europa en Azi?.
De schoolboeken moesten natuurlijk in Braille worden vertaald. Dit is voor een deel in onze eigen Brailleboekdrukkerij gedaan, de rest werd geleverd door Royal National Institue for the Blind in Engeland. Gedurende de cursustijd hebben beiden zoals ook alle andere leerlingen bij gastfamilies gewoond en al spoedig vonden ze zelfstandig hun weg door Totnes.
Kyila en Nyima maakten snel vrienden en dankzij de enthousiaste hulp van hun leraren en gastfamilies konden de klassen met succes worden gevolgd. Kyila en Nyima, die beide zeer onafhankelijk zijn, ondernamen al snel kleine reizen en gingen zelfs alleen naar Londen.
Sabriyes moeder Cornelia van der Horst-Tenberken bezocht hen gedurende de cursus regelmatig om toezicht te houden op hun welzijn en vooruitgang. Tijdens hun verblijf in Totnes, wensten Kyila en Nyima een school voor blinden in Engeland te bezoeken. Hier konden ze idee?n opdoen voor de school in Lhasa. Wij dachten dat dit eventueel een probleem zou kunnen zijn. In vergelijking met de Engelse blindenschool zouden zij de indruk kunnen krijgen dat onze school in Lhasa niet zo up to date is. Achteraf waren wij erg verrast door hun reactie. Beiden waren, zoals verwacht, erg onder de indruk van al het geavanceerde computermateriaal en de technische kennis van de Engelse blinde studenten. Zij schenen echter ook behoorlijk geamuseerd te zijn door de interessante maar "onnodige" gadgets zoals kleine apparaatjes, die blinden vertellen of een glas al of niet vol is of een ander dat laat horen of het buiten regent of de zon schijnt. Maar toen kwamen Kyila en Nyima met een belangrijke opmerking:
de blinde kinderen die naar de school in Lhasa gaan, zijn veel getrainder en beter in het gebruik van Braille! "In de school in Engeland werken de blinden uitsluitend met sprekende boeken en speech- synthesisers," zei Nyima, "maar dit heeft niets met echt lezen te maken." En Kyila merkte op dat, terwijl de blinde studenten in Tibet geen enkel probleem hebben de witte blindenstok te gebruiken, de blinden in Engeland zich hier wat voor schijnen te schamen. Zij willen niet als blinde persoon herkend worden en ze kunnen zich daarom ook niet voorstellen om zelfstandig te reizen.

Kaesetraining in Holland

Norbu en Chungla in kaasboerderij "De Heileuver" in Nederland

Norbu en Chungla in het Kaas-Paradijs Nederland: September 2006.
Norbu, 16 jaar oud, student van de eerste generatie van Braille Zonder Grenzen, is in September 2006 naar Ommen in Nederland gereisd. Hij arriveerde  samen met Chungla op de kaasboerderij van Marinus en Joke Post om meer over professionele kaasproductie te leren. Marinus schreef enthousiast over de motivatie van zijn Tibetaanse leerlingen en Norbu en Chungla waren zelf ook erg verbaasd over hoeveel ze in deze korte tijd hadden geleerd.
Beiden werden getraind in het maken van verschillende soorten kazen, in het gebruik van verschillende machines en gereedschappen en ze ontvingen training in het houden van melkvee. Mike, onze Canadese collega op de boerderij in Shigatse is de gelukkige testpersoon en uitverkoren om van de nieuw verworven kennis te profiteren: kaas met uien, knoflook of lokale kruiden, kaas met zongedroogde tomaten, kaas met noten enz. Hun experimenteel enthousiasme kent geen grenzen zodat wij ze soms met zachte hand een beetje moeten remmen!

Kerala
De bouw van het internationale centrum voor ontwikkeling en projectplanning is in volle gang. Het centrum, aan de rand van een zoetwatermeer, is slechts tien Kilometer van Trivandrum centrum, de hoofdstad van Kerala gelegen. Het wordt in milieuvriendelijke stijl gebouwd, met een systeem dat regenwater hergebruikt, een biogasinstallatie, zonne-energie, en we beproeven de mogelijkheid om in de toekomst zelfs een windmolen te installeren. In het centrum gaan we blinden en slechtzienden uit de hele wereld (maar vooral uit ontwikkelingsgebieden) opleiden zodat zij genoeg kennis hebben om in hun eigen gebieden/landen hun eigen Braille zonder Grenzen projecten op kunnen zetten. De projecten in Tibet dienen daarbij als voorbeeld.

Konstruktion in Kerala
De opleiding duurt  een jaar en wordt gekenmerkt door cursussen in het werven van fondsen, projectplanning, management, computergebruik, Engels etc.

De medeoprichter en de eerste personeelsleden zijn: Raja Bhadresh, Tigi Phillip en Renjith.

Bhadresh, manager van een reclambureau, is een zeer gemotiveerde mede-oprichter het Braille Without Borders Charity Trust in Trivandrum, Kerala, Zuid-India. Hij regelt alle alle wettelijke kwesties.

Tigi Philip: managing director. Tigi heeft een MBA diploma. Zij komt oorspronkelijk uit Kerala maar heeft gewerkt in Duitsland en de V.S. Zij spreekt Hindi, de lokale taal Malayalam, Engels en Duits. Zij contacteert overheidsambtenaren en de lokale verantwoordelijke ministeries. Momenteel zoekt zij ook naar geschikte medewerkers en leraren.

Renjith: coordineert de technische kant van de bouw en stuurt ons regelmatig rapporten en foto?s van de ontwikkeling van het bouwproces.
Ladakh
Met hulp van Kelsang Dodin is er voor elkaar gekregen dat de lokale regering in Ladakh een stuk land voor een toekomstig opleidingscentrum voor blinden verstrekt. De organisatoren van dit opleidingscentrum zullen samen met het centrum Mahabody werken, dat reeds met een basisschool voor blinde kinderen is begonnen. Braille zonder Grenzen zal dit project waar mogelijk ondersteunen.

Andere nieuwtjes:

- In Engeland is Nyima Wangdu door Dr. V. Lee aan zijn oog geopereerd. In Duitsland heeft hij van de oogprothese-deskundige M. Rothaupt een nieuw rechteroog en in Engeland van Katie Morgan een nieuw linkeroog gekregen.

- De eerste fondsenwervingstour van onze leerlingen in China.
Vier BZG-leerlingen zijn september naar Shen Zhen gereisd om ons project, door middel van liederen, dans en toespraken voor te stellen. De leerlingen, die door onze vroegere kok werden begeleid, waren door de beroemde Chinese bergbeklimmer en businessman Wang She uitgenodigd.
Wang She heeft het project in het verleden ondersteund en wil ook in de toekomst helpen. Het was de eerste keer dat onze vier blinde leerlingen vlogen en de oceaan voelden/roken. Een onvergetelijke ervaring!

- Marketing cursus
Zes studenten en twee personeelsleden hebben deelgenomen aan een marketingcursus die door de Amerikaanse deskundige Matthew McGarvey werd georganiseerd. Samen ontwikkelden zij idee?n voor het beveiligen van de toekomst van het project. E?n van de idee?n die door de studenten werd voorgesteld was een hotel, dat voor en door blinde personen zou moeten worden ontworpen, gebouwd en geleid. Dit zou geld in het laadje brengen en daarvan kan het project in toekomst worden gefinancierd.. Toen Sabriye vroeg wie er dan verantwoordelijk zou moeten zijn voor het schoonmaken zeiden de blinde leerlingen:  "Daarvoor nemen we dan toch maar een paar zienden aan!"

- Noord Koreaanse delegatie:
National Handicapped had een delegatie van ambtenaren uit Noord-Korea uitgenodigd om projecten voor gehandicapten in Tibet te komen bezoeken. Zij bezochten ons centrum en waren erg onder de indruk van het gedane werk hier. Ze willen een ook soortgelijk centrum in Noord Korea opbouwen en hebben ons gevraagd of wij daarin behulpzaam kunnen zijn. De ontmoeting was erg vriendschappelijke en veelbelovend voor toekomstig contact.

Dokumentaire "BLINDSIGHT"
- In 2004 hebben we met Erik Weihenmayer, de eerste blinde die Mount Everest heeft beklommen, en zes van onze blinde leerlingen, een poging gewaagd om de Lhakpa Ri te beklimmen. De Lhakpa Ri is een direkte buur van de Mount Everest en 7100 meter hoog. Deze expeditie, "Climbing blind", gedoopt, werd gevolgd door een gerenommeerd filmteam. Dankzij het artistieke werk van de filmmonteur Sebastian Duthy, de componist Nitin Sawhney, de bekende regiseuse Lucy Walker en dankzij de grote hoeveelheid motivatie en inzet van de producente Sybil Robson Orr is het een erg interessante en sterke film geworden. De film beleefde zijn wereldpremi?re afgelopen september in Toronto en heeft vervolgens op het filmfestival in Londen een nominatie voor "best documentary, british independent film awards 2006" en in Los Angeles de "Audience award for best documentary afi film festival 2006 (los angeles)" ontvangen.  Meer info http://www.blindsightthemovie.com

Nieuw boek: "Das siebte Jahr," (Nederlandse titel: Met andere Ogen, het Zevende Jaar)
Sabriye’s nieuwste boek, het "Zevende Jaar", werd in Augustus 2006 in het Duits gepubliceerd.
Het boek vertelt onder andere over de de bergbeklimming van de Lhakpa Ri, maar het belangrijkste thema is een overzicht van onze zeven jaren in Tibet. Het behandelt de veranderingen en ontwikkelingen in Tibet en de achtergrondverhalen van de Tibetaanse blinde leerlingen, met wie we de climbing blind expeditie hebben ondernomen.
Voor meer informatie over het boek:

Nieuw boek: "Das siebte Jahr,"
'Cover
Sabriye?s nieuwste boek, het "Zevende Jaar", werd in Augustus 2006 in het Duits gepubliceerd.
Voor meer informatie over het boek: HIER

Onderscheidingen
In 2006 heeft Braille Zonder Grenzen verschillende awards ontvangen:
- In september 2006 ontving Sabriye Tenberken de "Chomolongma Vriendschaps Award" van de overheid van het Autonome Gebied van Tibet.
- In oktober 2006 ontving Sabriye Tenberken de "Nationale Vriendschaps Award" van de Chinese overheid in Peking.
- In oktober 2006 ontvingen zowel Sabriye Tenberken als Braille zonder Grenzen een "Moeder Theresa Award". (Het was de eerste keer in de geschiedenis dat een organisatie twee keer werd onderscheiden) De prijs werd uitgereikt door het St. Bernadette Institute of Sacred Art. Andere ontvangers waren onder meer: Nelson Mandela, Andrea Bocelli, Jimmy Carter en de Dalai Lama.
- In november 2006 ontving Sabriye Tenberken de "Kinderpreis" voor haar werk met blinde kinderen. De prijs werd uitgereikt door de Junior Verlag in Nuernberg.

Meer info over Braille Without Borders: www.braillewithoutborders.org

Potala Palace in Tibet

All Contents Copyright ©2005 Braille Without Borders All Rights Reserved.
Web site sponsored by National Importers Inc.
Web Design sponsored by Summa Systems Ltd.